Hulp bij vervoer

Hier vindt u informatie over hulp bij het reizen met een eigen vervoermiddel of met het openbaar vervoer.

Met de website 9292.nl of de 9292-app kunt u elke reis in Nederland met het openbaar vervoer van deur tot deur plannen.

Bent u op zoek naar een persoonlijk reisadvies, informatie over prijzen, abonnementen of de laatste wijzigingen? Bel met een van de reisadviseurs van 9292 (90 cent per minuut).

U kunt ook altijd contact opnemen met Koo als u vragen heeft over vervoer en reizen.

Koo

Koo is het loket in de gemeente ’s-Hertogenbosch voor vragen over geldzaken, zorg en hulp, jeugd en gezin, wonen en vervoer, opleiding en werk en meedoen en meehelpen. Heeft u vragen of zorgen waar u niet direct een antwoord op heeft? De medewerkers van Koo zoeken samen met u naar oplossingen. Ze geven informatie en advies. Is het nodig dan melden ze u aan bij de gemeente of het buurtteam voor ondersteuning.

 

Koo kunt u bereiken op een manier die u zelf prettig vindt. U kunt bellen, dan krijgt u een professional aan de lijn. Of u kunt langskomen bij een van de negen Koo-wijkpleinen voor informatie of advies. Vrijwilligers met verstand van zaken helpen u daar verder. Zij helpen u bijvoorbeeld met het invullen van formulieren, het regelen van zaken op de computer en hebben samen met u contact met instanties. Koo is telefonisch bereikbaar en per WhatsApp. De wijkpleinen zijn momenteel alleen op afspraak te bezoeken.

 

Vragen over hulp of ondersteuning?

Wilt u hulp of ondersteuning? Bijvoorbeeld voor jeugdzorg, maatschappelijk werk of huishoudelijke hulp? Dan belt u naar Koo en krijgt u een medewerker aan de telefoon. Deze medewerker luistert naar uw verhaal en stelt aanvullende vragen. Zij geven advies en informatie en indien nodig melden zij u aan bij de gemeente of bij het buurtteam met de informatie die u gegeven heeft. U krijgt een bevestiging dat de aanvraag bij de gemeente of het buurtteam is gedaan. Daarin staat ook hoe het verder gaat.

 

Wat is Koo?

Koo is een coöperatie. Beroepskrachten en vrijwilligers van Farent, MEE, GGD en gemeente werken hier samen. Hier kunt een kort filmpje over Koo bekijken.

Telefoonnummer
073 206 88 88

9292 reisinformatie

Website
www.9292.nl


Kunt u geen gebruik maken van het openbaar vervoer? Er zijn ook andere mogelijkheden om van A naar B te reizen. Kijk hieronder voor de mogelijkheden.

Regiotaxi

U kunt gebruik maken van de Regiotaxi. Met de Regiotaxi reist u binnen de regio van deur tot deur. U betaalt minder dan bij een gewone taxi.

Kunt u door lichamelijke of psychische beperkingen geen gebruik maken van het gewone openbaar vervoer? Dan komt u misschien in aanmerking voor een Wmo-Regiotaxipas. U krijgt dan korting. Vraag de pas aan bij de afdeling Wmo van de gemeente.

Valys

Buiten de regio (verder dan 5 OV-zones of 25 kilometer vanaf uw woonadres) kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U krijgt dan jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget. Daarmee kunt u reizen voor € 0,20 per kilometer. Reist u vaker? Dan betaalt u €1,35 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

Seniorenbus ‘s-Hertogenbosch

Als u 55 jaar of ouder bent en woonachtig in ’s-Hertogenbosch of de omliggende dorpen, kunt u ook reizen met de Seniorenbus. Naast het abonnement van € 6,- per maand betaalt u € 0,50 per rit. Kijk op de website voor meer informatie.

Gemeente 's-Hertogenbosch - Regiotaxi

Voor een gesprek over de Regiotaxi maakt u een afspraak met een Wmo-consulent van de gemeente. 

Bezoekadres
Wolvenhoek 1
5211 HH s-Hertogenbosch

Telefoonnummer
073 615 51 55

Regiotaxi 's-Hertogenbosch

Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning. In deze wet is geregeld dat u bij uw gemeente een Wmo-vervoerspas kunt krijgen als u door een lichamelijke of geestelijke beperking geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Met een Wmo-vervoerspas betaalt u een lager tarief. Informeer bij uw gemeente naar de voorwaarden.

Telefoonnummer
0900 549 54 90

Seniorenbus 's-Hertogenbosch

Vervoersproject door vrijwilligers voor 65-plussers uit 's-Hertogenbosch. Voor € 0,50 per rit kunt u zich van deur tot deur laten vervoeren binnen de stadgrenzen van 's-Hertogenbosch. Goedkoop én gezellig, want er rijdt ook altijd een begeleider mee. Die helpt niet alleen bij het in- en uitstappen, maar die heeft ook tijd om gewoon eens een praatje met u te maken.

Bent u 65 jaar of ouder? En woont u binnen de gemeentegrens van ’s-Hertogenbosch (‘s-Hertogenbosch, Vlijmen, Engelen, Rosmalen, Nuland en Vinkel)? Dan kunt u voor € 6,- per maand abonnee worden van de Seniorenbus.

Bezoekadres
St. Teunislaan 1
5231 BS 's-Hertogenbosch

Postadres
Postbus 5052
5201 GB 's-Hertogenbosch

E-mailadres
info@senioren-bus.nl

Telefoonnummer
06 13 00 76 60

Valys

Website
www.valys.nl


Kunt u door lichamelijke of psychische beperkingen geen gebruik maken van het gewone openbaar vervoer? Dan komt u misschien in aanmerking voor een Wmo-Regiotaxipas. U krijgt dan korting bij de Regiotaxi en Valys. Vraag de pas aan bij de afdeling Wmo van de gemeente.

Zonnebloemauto

Zit u in een rolstoel of scootmobiel? En wilt u ergens heen met de auto? Misschien kunt u de Zonnebloemauto huren. Deze auto is geschikt voor een rolstoel of scootmobiel.

Reizen met het openbaar vervoer

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in de tram of metro. Kijk altijd op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen met de trein? Op veel stations kan de NS u helpen. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein (met zichtbare of niet-zichtbare beperking) vindt u op de website van NS, of vraag het aan een servicemedewerker van de NS. Is er geen servicemedewerker op uw station? Via de servicezuil op het perron krijgt u altijd een medewerker te spreken.

Kijk voor meer informatie over toegankelijk reizen met de bus op de website van de vervoerder.

OV-begeleiderskaart

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Arriva - reizen met een beperking

Gemeente 's-Hertogenbosch - Regiotaxi

Voor een gesprek over de Regiotaxi maakt u een afspraak met een Wmo-consulent van de gemeente. 

Bezoekadres
Wolvenhoek 1
5211 HH s-Hertogenbosch

Telefoonnummer
073 615 51 55

Zonnebloemauto Den Bosch

Ook in Den Bosch is de Zonnebloemauto te huur. De uitgifte vindt plaats vanuit Welzorg Auto op Maat aan Rietveldenweg 51 in Den Bosch. De aangepaste auto is exclusief te huur voor mensen die gebruik maken van een rolstoel of scootmobiel. De bediening van de Zonnebloemauto is niet aangepast. De bestuurder moet in bezit zijn van rijbewijs B.

Bezoekadres
Rietveldenweg 51
5222 AP s-Hertogenbosch

Telefoonnummer
088 0016717

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

Telefoonnummer
030 235 46 61

Connexxion - klantenservice

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 19.00 uur.

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

Telefoonnummer
030 235 78 22

NS - reizen met een functiebeperking

NS - voorzieningen per station


Koo is het loket in de gemeente ’s-Hertogenbosch voor vragen over verschillende onderwerpen zoals vervoer. U kunt langskomen bij een van de Koo-wijkpleinen voor informatie of advies. De medewerkers van Koo zoeken samen met u naar mogelijkheden en oplossingen en wat voor u geschikte vervoersmiddelen zijn. U kunt ook bellen met Koo.

Koo

Koo is het loket in de gemeente ’s-Hertogenbosch voor vragen over geldzaken, zorg en hulp, jeugd en gezin, wonen en vervoer, opleiding en werk en meedoen en meehelpen. Heeft u vragen of zorgen waar u niet direct een antwoord op heeft? De medewerkers van Koo zoeken samen met u naar oplossingen. Ze geven informatie en advies. Is het nodig dan melden ze u aan bij de gemeente of het buurtteam voor ondersteuning.

 

Koo kunt u bereiken op een manier die u zelf prettig vindt. U kunt bellen, dan krijgt u een professional aan de lijn. Of u kunt langskomen bij een van de negen Koo-wijkpleinen voor informatie of advies. Vrijwilligers met verstand van zaken helpen u daar verder. Zij helpen u bijvoorbeeld met het invullen van formulieren, het regelen van zaken op de computer en hebben samen met u contact met instanties. Koo is telefonisch bereikbaar en per WhatsApp. De wijkpleinen zijn momenteel alleen op afspraak te bezoeken.

 

Vragen over hulp of ondersteuning?

Wilt u hulp of ondersteuning? Bijvoorbeeld voor jeugdzorg, maatschappelijk werk of huishoudelijke hulp? Dan belt u naar Koo en krijgt u een medewerker aan de telefoon. Deze medewerker luistert naar uw verhaal en stelt aanvullende vragen. Zij geven advies en informatie en indien nodig melden zij u aan bij de gemeente of bij het buurtteam met de informatie die u gegeven heeft. U krijgt een bevestiging dat de aanvraag bij de gemeente of het buurtteam is gedaan. Daarin staat ook hoe het verder gaat.

 

Wat is Koo?

Koo is een coöperatie. Beroepskrachten en vrijwilligers van Farent, MEE, GGD en gemeente werken hier samen. Hier kunt een kort filmpje over Koo bekijken.

Telefoonnummer
073 206 88 88